Saturday, June 11, 2011

Berbaloi kah

- Tinggalkan famili untuk mengejar sekeping kertas yang menyatakan level of education...
- Marahkan anak2 bila kita penat balik dari opis, sedangkan kita telah mencuri masa yang sepatutnya untuk mereka demi kertas iaitu duit
- bersengkang mata sakit kepala sakit hati dan segalanya untuk belajar


Kalau kita perasan segala yang kita buat ini adalah untuk mengejar hal2 dunia yang menyebabkan kita merasa kesuntukan masa untuk membuat persediaan bagi menghadapi hari akhirat..

kadang2 emosi aku memang terganggu..terutamanya bila berhadapan dgn manusia yang amat mengagungkan karier mereka...betapa berjayanya mereka...betapa hebatnya hasil kerja mereka..betapa senangnya mereka menilai dan memberikan keputusan atas penat lelah org lain....

kadang2 aku rasa nak quit from being an academician which I feel golongan yang perasan hebat..always downgrade people...berlumba2 nak berjaya sampai ada masanya gunakan keringat org lain....

I just pray that I'm not in that group..semua org ada keistimewaannya sendiri..bukan semua org dilahirkan mempunyai keupayaan yang serupa..to those who don't have the ability and the capability that the others have down feel down..just be yourself..what can we do is through DOA..

2 comments:

  1. Ja..aku pun ade pikir gak benda-benda macam tu...betul ke aku ikhlas dengan kerja mendidik ni..ke nak kejar penerbitan, jurnal impak tinggi, nak kejar KPI..nak phd? sebab nak naik gaji ke?

    ReplyDelete
  2. tu la faei...skrg aku selalu pikir worth tak...lagi2 bila kita selalu disogok habuan kenaikan pangkat blablabla...aku rasa uni kita ni pun satu dok ikut sgt ranking yang dibuat oleh org barat..sampai paksa staf2 buat keje mcm2..yg kesian kalau ibu2 yg ada anak kecik sampai kena balik petang2 sbb pikir konon byk sgt kerja..kalau duduk kat belah2 yg x sibuk ok la..kena duk kl mlm baru nak jumpa anak...

    ReplyDelete